top of page

Kvalderby = inget för personer med hjärtproblem

Det borde ha satts upp en skylt med varningstext, likt sådana som finns på Gröna Lunds tuffare åkattraktioner: ”OBS Inget för personer med hjärtproblem!” Så kan man sammanfatta returmötet mellan Akropol och 08 Stockholm, i onsdagens kvalmatch i Fryshuset. Akropol vann till slut efter stor dramatik, och liksom för en vecka sedan mot Solna så vann laget efter förlängning.

Senast lagen möttes för bara tre dagar sedan var det klasskillnad, till 08:ornas fördel. Samtidigt visste Akropol-spelarna, efter två vinster i grundserien, att chansen till revansch fanns där, om man till skillnad från i söndagens match hade fokus från start och spelade med energi i både försvar och anfall.

Och det blev också en helt annan match, med två lag som ville spela tuff och bra basket, publik som hejade fanatiskt på bägge lagen och där det utspelades stor dramatik med bara sekunder kvar av ordinarie matchtid. Hade det inte varit för strulande matchklocka, så hade inramningen varit perfekt.

Tänk er själva: lagen följs åt under hela matchen, där ledningen växlar inte mindre än 14 gånger. Till slut ska det avgöras, i matchens sista skälvande sekunder. 08 Stockholm lyckas spela till sig ett litet med ändock initiativ, och med fem sekunder kvar leder man med en poäng och har inkast. Akropol lyckas snabbt foula duktiga Olga Kjelsson, som får skjuta två straffkast. Hon missar det första, men sätter det andra. Akropol i underläge med två poäng nu, klockan står på 2,6 sekunder kvar och coach Jonny Ishak tar timeout.

Planen är att Cissi Ferm ska få avgöra under korgen, men det lyckas inte och det är istället Nina Baresso som får kontroll på bollen nere i hörnet. Nina tar en studs, tar ett hoppskott, lyckas få iväg bollen innan slutsignalen ljuder och bollen går i! Mina damer och herrar – vi har en förlängning!

I förlängningen är det fortsatt nervigt, men till slut är det ändå Akropol som lyckas kämpa till sig en fempoängsledning och vinna matchen med 73-68. En oerhört viktig vinst för Rinkebylaget, som återigen toppar kvalserien med tre vinster och en förlust.

Coach Jonny Ishak var, liksom för en vecka sedan mot Solna, tagen efter matchen:

– Jag är helt slut… jag har sällan varit så nervös innan eller under en hel match. Jag visste att vi kunde slå 08, men samtidigt så vann de med 27 poäng för bara några dagar sedan och det är inte lätt att vända. Det går dock inte att jämföra de två matcherna. Tjejerna visade på helt annan attityd idag i försvar. Vi var inte felfria, men gjorde mycket som var bra. Samtidigt var 08:s point guard Vanessa Abel mycket bra idag, trots att Maria Melkon spelade oerhört bra försvar så gör hon 24 poäng och vinner nästan matchen åt 08.

Bland alla glada vinnare i Akropol denna kväll, var nog Nina ”Buzzer-beater” Baresso gladast av dem alla:

– Jag har tagit många såna skott genom åren och det sjuka är att jag såg mig själv avgöra denna match redan igår… Inför mitt inre såg jag skottet gå i så det kändes väldigt naturligt att jag tog det skottet, när det nu blev jag som fick bollen där på slutet. För mig som bär på mycket press i såna matcher känns det naturligtvis väldigt skönt att kunna kliva fram och leva upp till ryktet jag har att ”vara bäst när det gäller”, en roll jag trivs väldigt bra i.

Ni hade många supporters på bortaläktaren idag, märktes det av på plan?

– Ja, självklart. Utan det hade det inte varit samma match. Ett särskilt tack till till Akropols Pojkar-98 som hördes mest av alla på läktaren… och till alla andra som var där och stöttade oss. Utan ER hade vi inte fixat detta. Tusen tack!

Härnäst väntar bortamatch mot Eos i Lund, en match som spelas på onsdagen den 8 april. Sista kvalmatchen spelas hemma mot Solna, lördag 11 april.

Resultat, Kval till Basketligan Dam: 08 Stockholm – Akropol 68-73 efter förlängning (17-21, 18-14, 16-20, 15-11, 2-7)

Poäng, Akropol: Nina Baresso 17 p, Hope Elam 17 p, Jovana Ciric 10 p, Cissi Ferm 9 p/17 (!) returer, Özlem Alkan 9 p, Maria Melkon 7 p och Evelyn Troha 4 p.

Poäng 08 Stockholm: Vanessa Abel 24 p, Erica Iderstål 11 p, Olga Kjelsson 11 p, Senait Ghebremeskel 8 p, Karolina Mindell Kidanu 4 p/14 ret, Emelie Enjebo 4 p, Malin Torelm 4 p och Luciana Jonson 2 p.

Senaste nytt
Fler nyheter
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page